This is MY Digital Playground

VOORWOORD

 

"Niets is zo krachtig als een beeld, het is de ideale uitdrukking van je gevoelens, dromen of fantasieën

Deze website is mijn fantasie, mijn wereld van digitaal schoon."

BIO

 

Mijn creatief brein is geboren in 1978, het was snel duidelijk dat ik zeer creatief was met pen en papier. Later is dit overgevloeid in digitale media. Al mijn kennis is zelfstudie, een boek is dan ook niet aan mij besteed. Begin jaren 2000 ben ik dan ook overgestapt naar 3D, een gehele nieuwe wereld ging voor me open. Ondertussen werk ik met toonaangevende software zoals Cinema 4D, Vray en Marvelous Designer aangevuld met andere. Photoshop blijft de software bij uitstek om dit nadien volledig af te werken. Aangevuld met mijn tweede grote passie “Fotografie” mag ik toch zeggen dat ik een creatieve duizendpoot ben die zeer geïnteresseerd is in de grafische markt.

 

 

Wat is 3D?

 

Het begrip driedimensionaal of 3D duidt aan dat iets drie dimensies heeft: diepte, breedte en hoogte. Al mijn “kunstwerkjes” zoals ik ze noem, want het zijn geen foto’s!. Kunnen dus bekeken worden vanuit andere standpunten. Boven, onder, links en rechts. Hiervoor dient het “object” of “personage” ook gecreëerd te worden langs zes zijde. Je kan dus fotorealistisch gaan werken.

 

 

Hoe ga ik te werk?

 

Eens mijn creatie bedacht, ga ik aan de slag met opzoekingswerk, betreft maten, verhoudingen, stoffen/kleding, kleuren en texturen. Als we deze zaken gevonden hebben kunnen we volop beginnen modelleren, aankleden en belichten. Nadat we het personage hebben gecreëerd en/of aangepast naar een eigen gezicht/lichaam/houding in 3D wordt deze ingelezen en wordt haar kleding ontworpen door mijzelf aan de hand van naaipatronen die ik online vindt en aanpas. Dit is een zeer leuke tijdrovende stap. Als het personage volledig klaar is gaan we deze inkleuren en een camerapunt maken, om diepte en angle vast te zetten. Door deze krijgt het werk zijn karakter en sfeer aangevuld met de juiste belichting.  Daarna worden de objecten rond het personage gemodelleerd en ingekleurd. Alles wordt op elkaar afgestemd, door te kijken naar real-life objecten. Daardoor krijg je een goed gevoel hoe iets te creëren en er realistisch te laten uitzien. Een lampje plaatsen gaat dus veel verder dan dit gewoon even aan te klikken, alle factoren moeten bepaald worden, lichtsterkte, schaduw, kleur, reflectie enz…  Als het werk klaar is, gemiddeld een 80 uur, kan er gerenderd worden door een render engine (Vray) die alle objecten, belichting, camera punt enz. zal meenemen in zijn eindbeeld. Deze berekening duurt tussen de 5min tot de 80uur of langer, afhankelijk van de complexiteit van het beeld. Anders gezegd, hier maakt u uw foto die u nadien in Photoshop of ander programma kan openen en bewerken.

 

 

GALLERY

 

Bekijk hier mijn kunstwerken, deze creaties zijn volledig gemaakt door mezelf. Dit met aangekochte of zelf gemaakte shaders / kleding. Mijn ideeën zijn afkomstig van internet of mijn fantasie. Net zoals in de reclame industrie maak ik graag gebruik van digitaal vrouwelijk schoon.

 

 

DAZ STUDIO

 

Het programma bij uitstek voor het creëren van eigen digitale personage's, deels aangekocht en/of bewerkt. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos, zo kan u personage's maken aan de hand van foto's, eigen gezichten en/of lichamen volledig transformeren naar eigen inzicht en voorkeur. We starten hierbij altijd van een basis figuur, deze standaard figuur noemen we "GENESIS" en deze heeft verschillende betalende "morphs" zoals de bekende "Victoria". Een model wordt afhankelijk van zijn/haar bot structuur gekozen om deze dan vervolgens aan te passen. En dit "aanpassen" mag u zeer letterlijk nemen, want werkelijk alles kan aangepast worden. Deze modellen zijn steeds volledig naakt.

Voor snelle oplossingen kan u ook kleding aankopen en deze meteen gebruiken om het "model" aan te kleden. Echter beperk ik mij tot het aankopen van schoenen/lingerie, omdat ik mijn kleding liever zelf creëer met Marvelous Designer voor een grotere flexibiliteit. U kan alles binnen DAZ STUDIO maken/renderen, maar je kan deze ook exporteren naar verschillende andere programma's.

 

 

 

 

MARVELOUS DESIGNER

 

 

Dit programma is baanbrekend in zijn gebied, hier kan men letterlijk virtuele kleding ontwerpen aan de hand van echte naai patronen of een eigen creaties creëren.

Het is echter als "leek" niet evident, om een correct naaipatroon te maken. In de laatste versie is het echter mogelijk om direct in 3D een kledingstuk te maken, wat meteen resulteert in een juist patroon met de juiste afmetingen van de stof en uitsnede. Het programma werkt met een "avater" dit is u virtueel model of een geïmporteerd model van DAZ Studio. In een venster ernaast tekent u uw patroon wat daarna aan de hand van een simulatie wordt gedrapeerd op/aan het model. Met deze stap komt u patroon echt tot leven. U kan ook hier weer een kleur of texture en alle fysieke eigenschappen van een echte stof ingeven. Afhankelijk van uw doel kan u hier een "catwalk" maken of verder exporteren naar bv. Cinema 4D of andere 3D programma.

 

 

CINEMA 4D / VRAY

 

Het proffessionele 3D programma bij uitstek, een makkelijke interface die begrijpbaar is voor elke 3D Artist.  Dit in samenwerking met VRAY maakt dit het perfecte programma voor fotorealistische weergave. Enerzijds worden hier alle andere elementen gemodelleerd en liefst op schaal en anderzijds kan je dit programma best vergelijken met een virtuele digitale camera, waarbij je ook controle hebt over belichting, schaduw en sfeer. De mogelijkheden zijn beperkt aan de gebruiker, van een zonsopgang tot een winterlandschap. Van een warme huishoudelijk sfeer tot een kille catwalk ondergedompeld in UV licht of de nodige spots. U bent vrij in het creëren, steeds met een realistisch resultaat dat u de eigenschappen correct kan ingeven. Zo moet u rekening houden met alle eigenschappen van licht, kleur, wattage, sfeer, schaduw enz.... Ook de kleur of "texture" genoemd moet u zelf maken, u kan hier gebruik maken van foto's, tekeningen of eigen shaders aanmaken van scratch, steeds rekening houdend met kleur, diepte, glanslaag, reflectie enz... . Dit is geen sinecure en vereist de nodige skills om tot een realistisch resultaat te komen. Een perfect 3D model valt bij een slecht materiaal/texture waarbij een slecht 3D model met een perfect materiaal wel overeind kan blijven. VRAY is de ideale render engine (het laten berekenen van het 3D beeld op de gewenste resolutie / pixels). Deze engine heeft toch een steile leercurve, maar u kan rekenen op de nodige support.

MACOBSESSION

Digital Artist / Graphic Designer

 

created by me • 2018

VOORWOORD

 

"Niets is zo krachtig als een beeld, het is de ideale uitdrukking

van je gevoelens, dromen of fantasieën

Deze website is mijn fantasie, mijn wereld van digitaal schoon."

This is MY Digital Playground

This is MY Digital Playground